Marketing in Crisistijd
Terug naar blog kringel

Marketing in Crisistijd: dit is de realiteit

23/03/2020 door Rico den Burger

·

Marketing

We leven in spannende tijden waarin praten over marketing al snel misplaatst voelt. Toch is het voor veel bedrijven van cruciaal belang om juist nu omzet – of in ieder geval leads – te genereren. Wie zijn marketing nu op orde heeft, heeft in deze tijd iets van zekerheid of in ieder geval hoop op betere tijden. Daarom heb ik, hetzij voorzichtig, de pen gepakt en ben ik gaan schrijven aan dit artikel over marketing in crisistijd.

Er zijn belangrijkere dingen te doen dan marketing. Heb je tijd over? Sluit je aan bij één van de vele mooie initiatieven, zoals CoronaHelpers.

Verander je businessmodel

Dé vraag waar iedereen zich nu mee bezighoudt: kan mijn business online draaien zonder fysiek contact? De realiteit is dat dit maar voor weinig bedrijven geldt. Tenminste, in de huidige vorm. Veel bedrijven kunnen wél online doordraaien als zij in staat zijn hun businessmodel aan te passen.

Voorbeeld: Verschillende sportscholen en personal trainers bieden (live) sportlessen aan via een besloten Instagramaccount of Facebookgroep. Voor de toegang tot de lessen vragen ze een kleine fee. Die is misschien niet gelijk aan het maandelijkse abonnementsbedrag, maar omzet is omzet. Hetzelfde zie ik gebeuren onder sprekers, bands, makelaars, coaches en psychologen. Ze kiezen massaal voor de sociale platformen als hun virtuele ‘place to market’, vaak met een abonnementsvorm of eenmalige toegangsfee. 

Het zijn deze creatieve oplossingen die ervoor zorgen dat bedrijven deze crisis overleven. Vraag jezelf dus af: wat moet ik aan mijn businessmodel aanpassen om wél online omzet te kunnen genereren. Als die oplossing eenmaal staat, is het zaak om aandacht en klanten te genereren. Is zo’n oplossing er niet? Dan is het des te belangrijker om nu te zaaien en straks te oogsten. 

Zaai nu om straks te oogsten

We weten nog niet wanneer, maar er komt een moment dat deze crisis weer over is. Als het zover is, willen we niets liever dan dat onze klanten weer in de rij staan. Reden genoeg om nu te investeren in je naamsbekendheid in het algemeen en je leadbestand in het bijzonder. Begin vandaag nog een nieuwe nieuwsbrief, ga wekelijks live op Facebook, organiseer Q&A’s of ontwikkel long-form content. Schroom niet om te adverteren, want dat is zelden zo goedkoop als nu. 

Voorbeeld: Onze klant TravelEssence bereikt met mini-documentaires over Australië en een bijhorende leadcampagne en nieuwsbrief dagelijks meer mensen dan ooit. Wie nu de mini-documentaires bekijkt, wil straks hoe dan ook naar Australië op vakantie. 

Adverteren voor minder kosten

De crisis heeft als gevolg dat de advertentiekosten fors dalen. Dat heeft twee redenen. Ten eerste neemt de online tijdsbesteding van ons allemaal enorm toe. Dat zorgt ervoor dat er veel meer advertenties vertoond kunnen worden. Daardoor dalen de kosten. Bovendien hebben een aantal grote partijen, o.a. uit de reisbranche, hun advertenties teruggetrokken. Er is dus een groter aanbod aan advertentieruimte, maar er zijn minder adverteerders. Wil je je online marketing intensiveren? Dit is het moment. 

Investeer in long-form content

Het sociale leven komt in Nederland tot stilstand. Een groot deel van Nederland heeft daarom nu wél tijd voor dat lange blogartikel of die mini-documentaire op Youtube. Grijp deze kans om goed doordachte en tijdsintensieve content te maken. Ontwikkel mooie verhalen, neem eens langer de tijd. Je doet Nederland een plezier met mooie content, maak er gebruik van. En vraag contentmakers om je te helpen.

Steun de contentmakers

Ik zeg niets nieuws als ik zeg dat contentmakers het zwaar hebben. ZZP’ers zijn de frontlinie van de crisis, zei onze minister van Financiën onlangs nog. Bloggers, vloggers, fotografen en tekenaars zijn beschikbaar. Zet ze aan het werk!

Werk aan je SEO

Het aantal zoekopdrachten op Google breekt alle records. Dit is dan ook een goed tijdstip om consequent aan je SEO te werken. Voer een keyword-onderzoek uit en werk vanaf morgen dagelijks aan je SEO.

Blijf op afstand, blijf veilig, blijf positief

Er zijn gelukkig veel bedrijven die creatieve oplossingen vinden om de (financiële) schade te beperken. Ik ben blij dat wij een aantal van kunnen ondersteunen in die zoektocht en het realiseren van de oplossing. Belangrijker dan dit alles is het belang van ieders gezondheid. Daarom ook van ons de oproep om voorzichtig te zijn en extra aandacht te hebben voor iedereen die dat nodig heeft. 

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

WHATSUPP SOCIAL?! Ontvang wekelijks een tip voor jouw sociale media.

Meld je gratis aan voor de Whatsupp Social?! en ontvang elke maandag om 12.00 uur een direct toepasbare tip via Whatsapp.

  • Tips
  • Insights
  • Opdrachten
kringel