Terug naar blog kringel

Waar of niet waar: zes stellingen over sociale media

20/02/2020 door Rico den Burger

·

Social media

Facebook is “dood”, TikTok voor kinderen en Linkedin alleen voor B2B. Zomaar drie veelgehoorde stellingen over sociale media. Maar zijn ze waar? Een belangrijke vraag voor iedereen die zich met social media bezighoudt, want als Facebook dood is, wat doe je er dan nog? Of belangrijker: waar moet je dan heen?

Vandaag zet ik de – volgens mij – zes hardnekkigste social media aannames op een rij. Of ze waar zijn, controleer ik aan de hand van het Newcom Social Media Onderzoek van 25 januari j.l. En ja, ik check ook mijn eigen uitspraken..

“WE ZITTEN STEEDS VAKER OP SOCIALE MEDIA”

Waar. Als er iets is dat het onderzoek van Newcom laat zien, is het dat we méér sociale media zijn gaan gebruiken. We besteden gemiddeld 98 minuten per dag aan sociale media, hebben een account op 3,7 platformen en checken 1,9 platformen dagelijks. Het dagelijks gebruik van alle platformen, op Pinterest na, is toegenomen.

“NIEMAND ZIT MEER OP FACEBOOK”

Niet waar. “Op Facebook wil men niet meer gezien worden, toch?” “Facebook heeft zijn beste tijd gehad” en “Facebook is het nieuwe Hyves”. Nou, dat moet ik nuanceren.  

10.4 miljoen Nederlanders maken maandelijks gebruik van Facebook. Dat aantal is het afgelopen jaar met 230.000 toegenomen. 7.1 miljoen Nederlander zijn zelfs een dagelijks gebruiker. Sterker nog, voor Nederlanders vanaf twintig jaar is Facebook nog steeds het belangrijkste socialmedia-platform. 

Dat geldt niet voor Nederlanders jonger dan twintig jaar. Zij kiezen Instagram als belangrijkste platform, gevolgd door Youtube en Snapchat. Jongeren tot twintig jaar zijn dan ook steeds minder goed te bereiken op Facebook: slechts iets meer dan de helft van de vijftien tot twintig jarigen heeft nog een account op Facebook.

statistieken sociale media
Het gebruik van sociale media per leeftijdscategorie.

 

Ben jij het eens of oneens met deze stellingen over sociale media? Laat het mij weten via LinkedIn.

“TIKTOK IS VOOR KINDEREN”

Niet waar. TikTok is het snelst groeiende sociale netwerk van Nederland. Voor het eerst opgenomen in het onderzoek, komt TikTok de top 10 meest gebruikte platformen binnen met  1.125.000 Nederlandse gebruikers. Maar, wie zijn die gebruikers?

37% van de gebruikers van TikTok is jonger dan 15 jaar. Kinderen dus. Maar de grootste gebruikers zijn tussen de 15 en 40 jaar oud (48%). 14% is zelfs ouder dan veertig jaar.

Het moet gezegd worden, veel content op TikTok is voor kinderen of jongeren. De danspasjes en challenges, ik zie weinig volwassenen ze nadoen. Maar content vormt zich naar de gebruikers. En de gebruikers, die zijn zo jong dus niet.

“LINKEDIN WORDT STEEDS POPULAIRDER”

Waar. Wij zijn een steeds grotere fan van LinkedIn. We zien meer reacties en meer kliks, ook voor niet zakelijke producten. Dat zou kunnen duiden op nieuwe gebruikers. 

Het aantal gebruikers van LinkedIn is maar met twee procent toegenomen tot 4,7 miljoen. Dat valt wel mee, dus. Wat wel is toegenomen, is het dagelijks gebruik. 26% van de gebruikers is dagelijks actief op LinkedIn, terwijl dat vorig jaar nog maar 14% van de gebruikers was. Er zijn dus weinig nieuwe gebruikers, maar wie LinkedIn gebruikt, opent de app veel vaker dagelijks.

Heb jij moeite met het verspreiden van content over alle verschillende platformen? Weet je niet hoe vaak, wanneer en wat je wel of niet moet publiceren? Al deze vragen komen aan bod in onze tweede Lunchmeeting Een Contentstrategie Die Wél Werkt op 19 maart 2020.

“TWITTER IS WEL KLAAR”

Niet waar. Onderschat Twitter nooit. Twitter is één van de oudste sociale media platformen en nog steeds ontzettend populair onder een weliswaar kleine, maar trouwe groep gebruikers. En dit jaar zijn daar maar liefst 310.000 gebruikers bijgekomen. Bovendien gebruiken 1.132.000 Nederlanders de app dagelijks. Dat zijn een kwart meer mensen dan vorig jaar. Twitter is on fire!

“SOCIALE MEDIA ZIJN VOOR PRAKTISCH OPGELEIDE MENSEN”

Niet waar. Er gebruiken zoveel Nederlanders sociale media, dat het onderscheid tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen niet te maken is. Het is wel zo, dat praktisch opgeleide mensen, twaalf minuten per dag meer besteden aan sociale media dan theoretisch opgeleide mensen. Hetzelfde geldt voor vrouwen, zij besteden tien minuten meer aan sociale media dan mannen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening over deze stellingen over sociale media. Praat mee! Dat kan natuurlijk via Facebook, Instagram en LinkedIn

Elke maandag versturen we een concrete social media tip via Whatsapp. Schrijf je gratis in voor de Whatsupp Social?!

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

WHATSUPP SOCIAL?! Ontvang wekelijks een tip voor jouw sociale media.

Meld je gratis aan voor de Whatsupp Social?! en ontvang elke maandag om 12.00 uur een direct toepasbare tip via Whatsapp.

  • Tips
  • Insights
  • Opdrachten
kringel