Terug naar blog kringel

Tien jaar RdB Communicatie is pas het begin

20/09/2018 door Rico den Burger

·

RdB Communicatie

10 jaar RdB Communicatie

Deze maand bestaat mijn bedrijf RdB Communicatie tien jaar. Een hele tijd, zeker als je bedenkt dat dit alles ‘slechts’ begonnen is als baantje naast mijn studie. De jaren vlogen voorbij, al ben ik voor mijn gevoel pas net begonnen.

We gaan terug naar 2008. Ik studeerde communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht. In de les viel het me op dat er nauwelijks over social media werd gesproken, terwijl platforms als Hyves en Youtube op dat moment al lang floreerden.

Toen ik mijn docenten daar eigenwijs op attendeerde, vroeg een van hen ons een les later: ‘Wie heeft er Hyves?’ Iedereen stak zijn hand op. ‘En wie heeft er Twitter?’ Samen met nog twee anderen stak ik opnieuw mijn hand op. Na de les riep de docent ons bij zich. ‘Wie van jullie heeft de meeste volgers?’ Dat was ik. ‘Dan wil ik dat jij voor mij gaat werken’, was zijn reactie.

Tientallen tweets per dag

En zo leerde ik de klanten van mijn docent, die ook een communicatieadviesbureau runde, wat de woorden tweet, tweep en retweet betekenen. Toen de stapel cadeaubonnen flink was gegroeid, en mijn klantenbestand inmiddels verdubbeld was naar twee, stelden mijn opdrachtgevers me maar eens voor dat ik facturen ging sturen. Daarvoor moest ik mij inschrijven als ondernemer. En dus zat ik een week later met mijn vader en netjes aangekleed in de auto naar de Kamer van Koophandel in Tiel. Op 18 augustus 2008 was dat. Rico den Burger Communicatie was geboren.

Als student zonder ondernemersbloed of ondernemersambities, ging ik meer en meer trainingen geven over sociale media en later online marketing. Die trainingen in een notendop: ‘Via sociale media kun je klanten vinden, binden en behouden’. Ondertussen verstuurde ik zelf tientallen tweets per dag. Twitter was een hangplek waar een handjevol mensen uit het communicatie-vak samenkwam om te praten en elkaar te inspireren. Hoe anders is dat nu.

(Bijna) nooit twee keer dezelfde training

Sociale media werden net als ik volwassen, ik studeerde af, volgde nog een bachelor en master Corporate Communicatie aan de UVA en stortte me vervolgens fulltime op mijn bedrijf – dat ik omdoopte tot RdB Communicatie. Ik werkte door de jaren heen voor uiteenlopende bedrijven: van kledingwinkels, vakbonden en tandartsen tot drukkerijen en steeds meer projectontwikkelaars. Het geven van trainingen bleef, maar steeds vaker schreef ik adviezen en zat ik zelf aan de knoppen.

Mijn trainingen – en dat is misschien exemplarisch voor het feit dat tien jaar voorbijvloog – kon ik vrijwel nooit twee keer geven. De wereld waarin ik werk, de wereld van online marketingcommunicatie, heeft zich in de afgelopen tien jaar zo razendsnel ontwikkeld, dat geldende regels voortdurend veranderen. Hyves werd Facebook en de populariteit van Twitter werd overgenomen door Instagram en Snapchat. Maar belangrijker nog: de algoritmen van sociale media veranderen voortdurend. Een succesvolle strategie die zorgt voor duizenden views en volgers kan binnen een dag outdated zijn. Het houdt mijn werk spannend en is het beste excuus om de informatiejunk in mij ruim baan te geven.

Van sociale media naar sociale bedrijven

In de tijd dat ik begon met RdB Communicatie zorgde alleen al het feit dat je als bedrijf vindbaar was op social media voor nieuwe klanten. Als je ook nog blogs schreef en goed vindbaar was in zoekmachines, had je het goed voor elkaar. Je schreef één blog en je was een zogenaamde thought leader. Inmiddels weet elk zichzelf respecterend bedrijf dat sociale media en online marketing geen vrijblijvendheid meer is. Alleen bedrijven die zich online kunnen onderscheiden, hun doelgroep echt van dienst kunnen zijn en die zich qua webcare kunnen meten aan bedrijven als Schiphol en CoolBlue, alleen die vallen positief op.

Als ik één ontwikkeling mag noemen die de opkomst van sociale media in deze tien jaar teweeg gebracht heeft, dan is het die van ‘de social enterprise’. Het interactieve karakter van social media is inmiddels overgeslagen naar de gehele bedrijfsvoering. Social media hebben bedrijven letterlijk socialer gemaakt. Niet alleen open zijn, luisteren en terugpraten, maar simpelweg goed doen is wat er van je verwacht wordt als bedrijf. Alleen de organisaties die de belangen van hun klanten echt voorop stellen zijn klaar voor de toekomst.

Nog tien jaar RdB Communicatie? JAZEKER!

Het kinkt als een cliché, maar ik voel dat het waar is: deze tien jaar zijn pas het begin. Ik heb in de afgelopen tien jaar zelden zoveel energie gehad als nu. Energie en zin om nog veel meer te leren en nog beter mijn best te doen. Om nog grotere uitdagingen aan te gaan en mijn klanten nog beter te bedienen. Maar vooral: nog meer samenwerken met alle geweldige klanten, opdrachtgevers en collega’s. Op naar 20 jaar RdB? Kom maar op!

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

Op Steenworp Afstand, mijn nieuwsbrief over gebiedsmarketing.

Schrijf je gratis in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van gebiedsmarketing en vastgoedpromotie.

  • Elke twee maanden, gratis
  • De beste tips
  • De laatste ontwikkelingen
kringel