Terug naar blog kringel

Nieuw bij RdB Communicatie: Caroline Recter

05/07/2018 door Rico den Burger

·

RdB Communicatie

RdB Communicatie breidt uit. Sinds kort werkt Caroline Recter (25) als (freelance) Social Media Manager bij RdB Communicatie. Hoogste tijd om haar aan de tand te voelen. ‘Ik wil graag strategisch nadenken over de inzet van social media.’

Caroline, welkom bij RdB. Waar kunnen we je van kennen?

‘De kans is groot dat je in je timeline weleens een post van mijn hand voorbij hebt zien komen. Tijdens mijn studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam liep ik stage bij de NOS in Hilversum. Daar postte ik alles op Twitter en Facebook en was ik verantwoordelijk voor webcare. Tijdens het EK Atletiek in 2016 was ik betrokken bij het Snapchat-kanaal en ik heb content gemaakt voor het Instagram-kanaal van NOS Sport. Daarnaast werk ik twee dagen per week als Supervisor voor Goud Uberconnected, een social media- en merkactivatiebureau. Ik doe er webcare voor grote merken als Hyundai, Plus Supermarkten en Artsen Zonder Grenzen.’

‘Webcare is veel meer dan klachten oplossen.’

Wat is het geheim van goede webcare?

‘De truc is om aandachtig te luisteren en je goed te verplaatsen in de doelgroep. Probeer aan te voelen wie die persoon is die reageert. Bij Hyundai kan dat bijvoorbeeld een trotse autobezitter zijn. In alle gevallen is het belangrijk om heel begripvol te zijn. Webcare is veel meer dan klachten oplossen. Mensen willen zich gehoord voelen. Als je webcare goed doet, kan het je merk versterken. Kijk maar naar KLM en CoolBlue, zij begrijpen dat als geen ander.’

Caroline Recter

Waarom wilde je bij RdB Communicatie werken?

‘Vorige jaar werkte ik een tijd als redacteur voor Allerhande, het magazine van Albert Heijn. Ik was samen met collega-redacteuren verantwoordelijk voor alle teksten buiten de recepten om. Leuk om te doen, maar ik miste de uitdaging. Toen ik erover nadacht, merkte ik dat mijn hart echt bij social media ligt. Ik wil graag meer strategisch nadenken over de inzet van social media. Wanneer posten we wat en met welke gedachte? En ook: wat werkt? Bij RdB Communicatie krijg ik de kans om meer de diepte in te gaan.’

‘Bij RdB Communicatie krijg ik de kans om meer de diepte in te gaan.’

Wat maakt dat je social media zo interessant vindt?

‘De interactie tussen zender en ontvanger is heel direct. Je weet heel snel of je de juiste dingen aan het doen bent; de data geven veel inzicht. Doordat kanalen de mogelijkheid geven tot terugpraten, sta je bovendien nauw in contact met je doelgroep. De structuur van social media stellen je ook nog eens in staat om met nieuwe mensen en doelgroepen in contact te komen. Dit alles maakt dat er veel te winnen valt als je het goed aanpakt.’

Waar ben je goed in?

Captions schrijven, dat zijn de korte teksten die in een post boven een afbeelding, video of berichtpreview staan. Vooral door het schrijven van tweets voor de NOS heb ik dat goed in de vingers gekregen. De uitdaging was om in, toen nog, 120 tekens het hart van een nieuwsbericht weer te geven, zonder daarbij informatie of woorden uit de kop of de eerste zin van een artikel te gebruiken. Die werden namelijk al zichtbaar in de preview van het artikel. Een behoorlijke puzzel. In de eerste dagen van mijn stage kon ik soms wel een uur doen over die 120 tekens, maar ik werd er steeds beter in.’

De data werken als een spiegel, je ziet in no-time wat wel en niet werkt.’

Waar moet een goede caption aan voldoen?

‘De tekst mag niet te lang zijn en moet uitnodigen om de foto, de video of het artikel te bekijken. Humor werkt daarbij goed. Persoonlijk ben ik geen fan van clickbait-achtige captions. Je kent ze wel: “Wat in dit artikel staat ga je nooit geloven.” En dat je vervolgens niets interessants in het artikel leest. Mijn stelregel is: liever een meevaller dan een tegenvaller. Don’t overpromise.’

Waar ga je je bij RdB mee bezig houden?

‘Ik hoop dat ik mijn bijdrage kan leveren op het gebied van webcare, strategie en het schrijven van captions. Voor de klanten van RdB ga ik me bezighouden met het maken en optimaliseren van content. Daarnaast wil ik me snel verdiepen in het opstellen en analyseren van rapportages. Het helpt mij en de klanten van RdB om gevoel te krijgen het effect van ons werk. De data werken als een spiegel, je ziet in no-time wat een campagne teweegbrengt. Dat lijkt me een leerzaam proces, zeker op de lange termijn.’

‘NOS Kort is het ultieme voorbeeld van je als merk verplaatsen in en aanpassen aan je doelgroep.’

Welke merken volg je voor je werk met extra interesse?

‘Ik vind de social kanalen van NOS Kort heel sterk. Het lukt hen goed om belangrijk nieuws dichtbij jongeren te brengen. Daarvoor maken ze gebruik van grappige inzichten, ze passen hun taal aan en maken veel uitlegfilmpjes. Wat mij betreft is NOS Kort het ultieme voorbeeld van je als merk verplaatsen in en aanpassen aan je doelgroep.’

Tot slot, waar kun jij helemaal in opgaan als je niet aan het werk bent?

‘Ik sport graag en doe aan hockey en fitness. Daarnaast houd ik enorm van series. Peaky Blinders vond ik te gek, net als The !00 en The Sinner. Op dit moment ben ik Friends weer helemaal van voor naar achter aan het kijken. Verzinken in een goed boek vind ik overigens ook heerlijk. Afgelopen vakantie heb ik Een klein leven van Hany Yanigihara gelezen. Een boek over vier vrienden die hun weg zoeken in New York. Al snel blijkt dat één van de vier jongens een verschrikkelijke jeugd heeft gehad. Het is het mooiste boek wat ik tijden heb gelezen.’

Meer inspiratie

Wil je automatisch op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Volg RdB Communicatie dan op Facebook. Wil je een inkijkje in de dagelijkse gang van zaken bij RdB Communicatie? Volg RdB Communicatie dan op Instagram. Wil je af en toe inspirerende artikelen over Vastgoedmakerting en Gebiedspromotie in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de Op Steenworp Afstand Nieuwsbrief.

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

Op Steenworp Afstand, mijn nieuwsbrief over gebiedsmarketing.

Schrijf je gratis in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van gebiedsmarketing en vastgoedpromotie.

  • Elke twee maanden, gratis
  • De beste tips
  • De laatste ontwikkelingen
kringel