Terug naar blog kringel

AVG biedt juist volop kansen, ook voor jou.

15/05/2018 door Rico den Burger

·

Gebiedsmarketing Marketing

Er hangt een donkere wolk boven de marketingwereld. Maar is die wolk eigenlijk wel zo donker? Vanaf 25 mei moet elk bedrijf in de EU handelen naar de regels van de General Data Protection Regulation, de GDPR, ook wel de AVG genoemd. Het doel: data van Europese burgers beter beschermen. Oké, het is even wat werk om data verzameling en gebruik anders in te richten, maar het levert ons een duurzame data-economie op. Vrijdag 18 april organiseer ik een ‘last minute catch-up’ over AVG en vertel ik er meer over.

De GDPR, in het Nederlands algemene verordening gegevensbescherming (AVG), is in mei 2016 in werking getreden. De nieuwe regels gelden dus al, maar omdat bedrijven tot en met 25 mei 2018 de tijd hebben om zich aan te passen aan de nieuwe situatie, lijkt het alsof de wet totaal nieuw is. De wet vervangt de databeschermingsrichtlijn uit 1995, die niet meer past bij deze tijd. Bedrijven die zich na 25 mei 2018 niet aan de nieuwe regels houden, kunnen een boete krijgen.

Een beetje meer uitdaging

Een donkere wolk, zo schreef ik in de eerste zin van deze blog. Dat is de tendens, in ieder geval. Lastig, ingewikkeld, ingrijpend: het zijn zo maar wat woorden die in de hoofden van veel marketeers oppoppen als ze aan AVG denken. En dus ging ik op onderzoek uit. Ik bezocht een training van Emerce, las verschillende artikelen en volgde een webinar. Daaruit trok ik de conclusie: de nieuwe wet is weliswaar ingrijpend (vooral dit jaar), maar zeker niet negatief. Sterker nog: ik geloof in de kansen van naleving van deze wet. Ik zal ook uitleggen waarom.

Maar eerst even de downside. Want eerlijk is eerlijk: het wordt ingewikkelder. Als marketeer moet je aan de bak. Om het heel concreet te maken: als bedrijf moet je bijvoorbeeld documenteren van wie je welke data bewaart, waarom je dat doet en voor hoelang. De persoon in kwestie moet bovendien zijn gegevens zelf kunnen wijzigingen of kunnen (laten) verwijderen. Data verzamelen als bedrijf en daarna pas bepalen wat je er precies mee gaat doen, is verleden tijd.

Kwalitatieve data

Het gevolg is een fluid database waarin de gegevens van personen komen en gaan. Daarvoor moeten bedrijven best wat in het werk stellen en in sommige gevallen zelfs een data protection officer aanwijzen. Voor de Ahold’s, Unilever’s en Philipsen van deze wereld geen probleem, maar voor kleine bedrijven kan het best lastig zijn. Gedoe? Misschien een beetje, maar het is echt niet alleen maar kommer en kwel. Want zoals ik al schreef, geloof ik in de kansen van deze wet.

De data die je bewaart, verzamelt en gebruikt wordt namelijk (door verplichte zorgvuldigheid) kwalitatiever. Een mailing mag voortaan alleen nog maar naar mensen die ook daadwerkelijk aan hebben gegeven die mailing te willen ontvangen. Het voordeel: iemand die aangeeft jouw nieuwsbrief te willen ontvangen, is oprecht geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Dit verhoogt de openrate en daarmee waarschijnlijk ook de conversie. Bovendien worden bedrijven uitgedaagd om echt relevant te zijn. Alleen zo kan je je mailbestand (met mensen die actief hebben aangeven jouw mailtjes te willen ontvangen) uitbreiden.

Meer vertrouwen

Nog een voordeel: de kans dat de data klopt is groter. Omdat consumenten zelf in control zijn, zal data die je over hen verzamelt kwalitatiever zijn en blijven. Daarmee lijkt de tijd van rommelige en niet kloppende databestanden achter ons te liggen. Analyses worden daarmee ook veel betrouwbaarder. Dit alles bij elkaar zorgt bij consumenten voor meer vertrouwen en minder irritaties, waar, en daar geloof ik echt in, bedrijven zelf uiteindelijk ook van profiteren. De schimmigheid gaat eraf en dat is goed nieuws.

AVG – Nog een week te gaan

Denk je nu: ik ben nog lang niet klaar voor de AVG, wat moet ik nu? Dat kan ik me voorstellen. Daarom praat ik je 18 mei in twee uur bij over AVG en hoe je met nog maar een week te gaan kunt zorgen dat ook jouw organisatie voldoet aan de eisen. Bovendien laat ik zien hoe de wereld er na 25 mei uitziet en wat je dan nog wel of juist niet meer mag doen.

Aanmelden kan door te mailen naar info@ricodenburger.nl of door een berichtje te sturen naar 06-11246868. Er zijn nog zes plekken beschikbaar.

Last Minute AVG – nog een week te gaan
Vrijdag 18 mei, 09.00 tot 11.00 uur.
Studi Polak, Henri Polaklaan 13, Amsterdam

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

Op Steenworp Afstand, mijn nieuwsbrief over gebiedsmarketing.

Schrijf je gratis in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van gebiedsmarketing en vastgoedpromotie.

  • Elke twee maanden, gratis
  • De beste tips
  • De laatste ontwikkelingen
kringel