Terug naar blog kringel

Gratis gebiedspromotie via Instagram doe je zo

11/03/2018 door Rico den Burger

·

Gebiedsmarketing

Instagram voor gebiedspromotie

Restaurants die zichzelf willen promoten, zorgen tegenwoordig voor een fotogeniek interieur en piekfijn opgemaakte borden. Het gevolg: gasten maken foto’s en delen deze met hun honderden volgers op Instagram. Met een beetje geluk gebruiken zij daarbij ook nog de #hashtag die de restauranteigenaar zelf in het leven heeft geroepen. Voor gebiedspromotie werkt deze tactiek ook. Sterker nog: als je het goed aanpakt kun je een deel van je advertentiebudget schrappen.

Misschien is het wel de belangrijkste reden dat ik me in 2006 inschreef voor een studie Communicatie: mensen communiceren graag. Sterker nog, communicatie is een eerste levensbehoefte. Dit gegeven staat ook aan de basis van het succes van sociale media. We laten maar wat graag aan anderen zien waar we zijn, wat we doen en wat we leuk vinden. Het is in wezen een manier om te laten zien wie je bent.

Waardevoller dan advertenties

Restaurants en andere horeca maken gretig gebruik van deze deeldrang, zo zagen we in een filmpje van NOS op 3. Op deze plekken komt steeds meer aandacht voor de looks. Slim, want zo bespaar je als uitbater niet alleen op je marketingbudget, een aanbeveling van een vriend is ook nog eens veel waardevoller dan een advertentie. Grote kans dus dat een zaak binnen de kortste keren volstroomt.

Ook voor woonwijken, nieuwe woonbuurten, winkelcentra en andere fysieke locaties gaat deze vlieger op. Hiervoor geldt dat bezoekers naar hartelust laten zien waar ze zijn of waar ze gaan wonen of werken. De truc: zorg voor een fotogenieke omgeving, help mensen op weg en beloon ze.

In Nobelhorst (‘het dorp van Almere’), een van mijn opdrachtgevers, doen we het al. Sinds het ontstaan van het dorp zijn er al 3.370 foto’s met de hashtag #Nobelhorst of met de locatie Nobelhorst geplaatst op Instagram. Deze foto’s zijn samen goed voor meer dan zeshonderdduizend weergaven. Dat is nog eens reclame!

Wil jij hier ook mee aan de slag? Met deze 5 tips help ik je graag op weg.

Tip 1: Zorg voor landmarksDe Buurtschuur in Nobelhorst is een veel gefotografeerd landmark

Het levensgrote I Amsterdam logo is misschien wel het beste voorbeeld van een landmark. Het is een briljante vondst (afkomstig uit New York), omdat mensen eigenlijk op de foto gaan met de merknaam van onze hoofdstad. Amsterdam kan dit gezien haar populariteit doen. Moet een plek of gebied zich nog bewijzen, zorg dan voor een landmark, in de vorm van een opvallend gebouw of (kunst)object, wat mensen daadwerkelijk mooi of leuk vinden. Denk bijvoorbeeld aan een uitkijktoren, een torenhoge kerstboom vol met lampjes, een fraai kunstwerk of een grappige vondst. Maak het mensen daarbij makkelijk om een foto te maken, bijvoorbeeld door de plek goed te verlichten of bewegwijzering te plaatsen.

Tip 2: Breng mensen op een idee

Kodaksign

Ken je die bordjes, waarmee Kodak voor de eeuwwisseling mensen op het idee bracht om foto’s te maken? ‘Dit is een Kodak moment (Picture Spot),’ stond er op die bordjes. Het gevolg was dat mensen massaal foto’s gingen maken. Dit werkt nog steeds. Breng mensen op het idee om een foto te maken, en mensen maken een foto. Vermeld er een #hashtag bij, en de kans is groot dat mensen die óók overnemen. Zo eenvoudig is het echt.

Tip 3: Beloon fotografen

Goed gedrag belonen werkt. Krijg je een compliment van je baas over de manier waarop je presenteerde, dan is de kans groot dat je het de volgende keer weer zo doet. Dit principe kun je ook toepassen bij foto’s die mensen maken van jouw project of gebied. Reageer dus naar hartelust op foto’s (“Fraaie foto, Nina! Leuk dat je er was.”), geef ze hartjes of regram ze. Het is ook een optie om een fotowedstrijd uit te schrijven en de mooiste foto’s te belonen met een prijs. Wat je ook bedenkt: beloon fotografen voor het feit dat ze een foto hebben gemaakt in jouw gebied. Dit versterkt het ambassadeurschap.

Tip 4: Leid fotografen op

Heb je het idee dat de mensen in jouw wijk of gebied wel een beetje op gang geholpen kunnen worden met het maken van foto’s voor Instagram? Neem ze dan bij de hand. Zo kun je een cursus fotograferen voor Instgram organiseren. Wie weet groeien de deelnemers uit tot ware ambassadeurs van je gebied.

Tip 5: Ga de samenwerking aan met bekende Instagrammers

Wil je de stroom aan foto’s een beetje aanzwengelen? Dan kan het goed werken om Instagrammers met invloed uit te nodigen om naar jouw gebied te komen. Bijvoorbeeld (als het nodig is) in ruil voor een leuke cursus of iets anders. Een bekende Instagrammer met veel bereik, bereikt niet alleen veel mensen, hij of zij inspireert het publiek om ook jouw gebied te bezoeken en te fotograferen. Nodig daarnaast veelvuldige Instagrammers uit op je events.

Klinkt goed, toch? Veel succes. Ik zie vanzelf wel in mijn tijdlijn voorbij komen waar ik binnenkort écht naartoe moet. Tot dan!

Ik zou het leuk vinden als je op dit artikel wilt reageren. Heb je tips, aanvullingen of een andere visie? Laat het me dan zeker weten.

De foto onder Tip 5 is gemaakt door Mariska Pot.

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

Op Steenworp Afstand, mijn nieuwsbrief over gebiedsmarketing.

Schrijf je gratis in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van gebiedsmarketing en vastgoedpromotie.

  • Elke twee maanden, gratis
  • De beste tips
  • De laatste ontwikkelingen
kringel