Terug naar blog kringel

7 tips voor succesvol actievoeren via sociale media

20/12/2017 door Rico den Burger

·

Social media

#revolutie

Actievoeren via sociale media is heel effectief. Betrokken volgers kunnen met een simpele muisklik jouw berichten delen, waardoor je in korte tijd gemakkelijk veel mensen bereikt. Sinds 2012 adviseer ik vakbond FNV over deze vorm van actievoeren. En afgelopen maanden zat ik op de uitvoerende stoel voor de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ). Omdat strategisch actievoeren via social media relatief onbekend is in Nederland, deel ik in dit artikel blog graag de belangrijkste lessen.

Het zijn roerige tijden en dus ben ik extra blij met het werk van journalisten. Toen de NVJ bij me aanklopte met de vraag of ik ze wilde helpen met een online actiecampagne om de waardering en beloning voor journalisten te verbeteren, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Nu de campagne achter de rug is, is het tijd om learnings te delen.

1. Houd de boodschap klein

De NVJ vraagt aandacht voor arbeidsvoorwaarden van journalisten. De doelstelling: aan zoveel mogelijk mensen duidelijk maken dat journalistiek een prijs heeft. Bij alle online actiecampagnes, en zeker ook bij deze, geldt: houd de boodschap klein, begrijpelijk en maak deze invoelbaar voor een groot publiek. Een afgebakende, kleine boodschap wordt door meer mensen begrepen en daardoor ook sneller doorverteld. In dit geval is de boodschap: ‘Journalistiek heeft een prijs.’ Een beetje versimpelen kan geen kwaad. De Sleepwet (of Aftapwet) is een goed voorbeeld. Die wet heet eigenlijk de Wet op de Inlichten- en Veiligheidsdiensten (Wiv), maar dat gaat natuurlijk niemand onthouden en verder vertellen. Ook voorstanders van de wet begrijpen dit. Zij noemen de wet steevast de ‘anti-terreurwet’.

2.   Maak de campagne de afzender

Veel mensen voelen zich verwant met de boodschap ‘Journalistiek heeft een prijs’, maar de NVJ zegt mensen niet zoveel. Veel mensen kennen de NVJ niet en dat is in dit geval ook helemaal niet belangrijk (tenzij je journalist bent). En dat geldt uiteraard voor meer actiegroepen, vakbonden, en belangenclubs. Dat zo’n organisatie bij een groot publiek bekend wordt is bijna nooit belangrijk. Dat hun boodschap overkomt is des te belangrijker. Maak dus een separate Facebook-pagina als je actie gaat voeren. Inclusief eigen huisstijl. Het nadeel is dat je bij 0 begint met likes, maar voor de lange termijn is het een betere optie. Zo voorkom je ook dat mensen die zich verbinden aan jouw actie, geïnformeerd worden over het jubileum van collega Pieter, die twintig jaar in dienst is.

3. Vraag om likes, retwees en shares. Het mag.

Ook slim: personeel en andere ambassadeurs in je nabijheid vragen om berichten te liken en te delen. We weten inmiddels allemaal hoe het werkt: hoe meer interactie, hoe meer je bericht teweeg brengt.

Reacties, likes, duimpjes omhoog, hartjes, plus ééns en deelacties op social media moet je verdienen. Daar vraag je niet om. Erom vragen is vaak een beetje ‘vies’. En toch heeft deze campagne aangetoond dat het prima kan als het een goede zaak dient. Bij online actiecampagnes gelden blijkbaar andere regels. Je hebt immers niets te verkopen. Je komt ergens voor op en wil iets verbeteren in de samenleving. Je volgers voelen dat. Daarbij is iedereen op social media een beetje actievoerder. Mensen delen berichten waar ze achter staan en daar kun je in dit geval dus best om vragen.

4. Betrek BN’ers bij je campagne

Online influencers werken niet alleen voor fashionmerken, maar óók bij online actiecampagnes. Met een beetje geluk werken influencers zelfs onbetaald mee. Zo hebben we bij de actie van de NVJ journlasten met een groot bereik gevraagd om onze berichten te delen. Dat lukte, omdat ze zelf achter de boodschap staan. De NVJ die zegt dat journalistiek een prijs heeft is één, maar als columniste Sheila Sitalsing dat zegt, heeft het meer gewicht. Dat is dubbele winst.

5. Alle ballen op Facebook

Als je aan journalistiek denkt, denk je aan Twitter – het sociale medium bij uitstek voor journalisten. En Instagram? Dat is hét sociale netwerk van nu. Toch bouwden we het snelste en grootste bereik op via Facebook. Hoe dat komt? Op Facebook zijn mensen veel eerder bereid om berichten te liken en te delen. Dat zorgde voor een gigantische groei in bereik. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat delen op Instagram niet mogelijk is. Op Twitter gebeurt het (retweeten) ook steeds minder. Wat ook meespeelt: Facebook-berichten zijn op je telefoon nagenoeg scherm vullend. De impact is daarmee groot. Tot slot werkt het algoritme van Facebook goed mee. Als een bericht eenmaal in het algoritme genesteld zit, is the sky the limit. Het bereik volgt dan vanzelf.

6. Nummer één informatiebron

Wil je ambassadeurs voor het leven? Zorg er dan voor dat jouw social kanaal informatiebron nummer één wordt rondom een onderwerp. Belaag je volgers en fans dus niet alleen met campagnekreten (Journalistiek heeft een prijs), maar informeer ze ook over achtergronden. Zo riep Jeroen Dijsselbloem in Nieuwsuur journalisten op om lid te worden van een vakbond. Dat hebben we meteen gedeeld. Wees hierin niet terughoudend. Je publiek is betrokken bij het onderwerp en wil er dus meer over lezen. Hoe completer en actueler jouw pagina, des te meer zullen volgers jou dankbaar zijn. Daarnaast win je aan autoriteit.

7. Reageer er op los

Bij actievoeren via sociale media komen er (als je het goed doet) veel reacties op je af, ook negatieve. Zoals altijd zijn er voor én tegenstanders. Wat ik heb gemerkt: als je op mensen reageert, ook mensen die boos zijn, kun je veel bereiken. Niet zelden lukte het om iemand achter onze boodschap te krijgen die in eerste instantie sceptisch of zelfs negatief was. Daarbij vind ik ook dat je het verplicht bent als je vraagt aan mensen om te liken, reageren en delen. Mensen sluiten zich ook eerder aan bij een pagina waar ze persoonlijke betrokkenheid bij ervaren.

Sociale media, weet je nog?

Terug
achtergrond afbeelding
kringel

Op Steenworp Afstand, mijn nieuwsbrief over gebiedsmarketing.

Schrijf je gratis in en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van gebiedsmarketing en vastgoedpromotie.

  • Unieke inzichten
  • Onregelmatige nieuwsbrief
  • De laatste ontwikkelingen
kringel